{"id":10738,"date":"2018-07-06T07:35:42","date_gmt":"2018-07-06T07:35:42","guid":{"rendered":"http:\/\/www.gianlucatognon.com\/?p=10738"},"modified":"2018-08-13T15:23:37","modified_gmt":"2018-08-13T15:23:37","slug":"mjolk-och-jodbrist","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.gianlucatognon.com\/sv\/mjolk-och-jodbrist\/","title":{"rendered":"Ingen mj\u00f6lk &#8211; ingen jod?"},"content":{"rendered":"<h2><strong>Mj\u00f6lkbrist kan ge jodbrist<\/strong><\/h2>\n<p>Vissa av er kanske tror att v\u00e4gen till en h\u00e4lsosam diet \u00e4r full av knepiga sidog\u00e5ngar och krystade korridorer. Det \u00e4r inte alltf\u00f6r l\u00e5ngt fr\u00e5n sanningen faktiskt. Om du avst\u00e5r r\u00f6tt k\u00f6tt p\u00e5 grund av alla ot\u00e4cka fakta som du kan l\u00e4sa om i tidningen, b\u00f6r du d\u00e4refter se till att du f\u00e5r r\u00e4tt m\u00e4ngd j\u00e4rn, zink och proteiner fr\u00e5n andra k\u00e4llor. Om, \u00e5 andra sidan, du slutar att \u00e4ta gluten eftersom du har celiaki, beh\u00f6ver du se till s\u00e5 att det inte slutar med att du m\u00e5ste navigera en ocean av tungt bearbetade <a href=\"http:\/\/www.gianlucatognon.com\/sv\/en-snabb-guide-till-en-glutenfri-kost-glutenfria-produkter-och-celiaki\/\">gluten-fria produkter<\/a>, vilka kan f\u00f6rorsaka dig mer skada \u00e4n n\u00f6je.<\/p>\n<p>L\u00f6sningen till ett problem \u00e4r trots allt ofta orsaken till ett annat. Och jodbrist kan, enligt en nyligen genomf\u00f6rd studie, vara ett perfekt skolexempel av detta faktum.<\/p>\n<p>L\u00e5t mig till att b\u00f6rja med ber\u00e4tta att WHO anser jodbrist vara v\u00e4rldens med utbredda orsak till hj\u00e4rnskador och samtidigt den som enklast kan motverkas. Och typen av mj\u00f6lk du v\u00e4ljer kan spela en roll.<\/p>\n<h2>Men vad har mj\u00f6lk att g\u00f6ra med jodbrist?<\/h2>\n<p>Enligt en nyligen genomf\u00f6rd studie som publicerats av universitetet i Surrey i Storbritannien inneh\u00e5ller alternativa drycker till mj\u00f6lk 2% av joden som normalt finns i komj\u00f6lk. Och komj\u00f6lk tycks vara huvudk\u00e4llan f\u00f6r jod f\u00f6r Storbritanniens befolkning<a href=\"#_ftn1\" name=\"_ftnref1\">[1]<\/a>. Ser du kopplingen nu? M\u00e5nga personer tror att komj\u00f6lk inte \u00e4r s\u00e5 h\u00e4lsosam som mejeriindustrin ville f\u00e5 oss att tro p\u00e5 de gamla goda dagarna, och de har nu b\u00f6rjat ers\u00e4tta det med vegetabiliska alternativ. Dock betyder det faktum att dessa produkter kommer i formen av mj\u00f6lk inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis att de ers\u00e4tter alla n\u00e4rings\u00e4mnen som finns i mj\u00f6lk. Uppenbarligen \u00e4r detta speciellt sant f\u00f6r jod.<\/p>\n<p>L\u00e4gre <a href=\"https:\/\/sv.wikipedia.org\/wiki\/Intelligenskvot\" target=\"_blank\" rel=\"noopener\">IQ<\/a> hos barn vars m\u00f6drar hade jodbrist har faktiskt observerats tidigare, eftersom sk\u00f6ldk\u00f6rtelhormoner tycks vara grundl\u00e4ggande f\u00f6r hj\u00e4rnans utveckling i livmodern. Som en bekr\u00e4ftelse p\u00e5 detta kan exponering innan f\u00f6dseln mot hormonst\u00f6rande \u00e4mnen s\u00e5som PCBer (vilka kan st\u00f6ra funktionen p\u00e5 sk\u00f6ldk\u00f6rtelhormonet) orsaka liknande effekter hos nyf\u00f6dda. F\u00f6rutom hj\u00e4rnskador innefattar andra symptom p\u00e5 jodbrist struma och hypotyreos. Dessv\u00e4rre \u00e4r jodbrist bara testat p\u00e5 grupper snarare \u00e4n enskilda individer genom att m\u00e4ta uts\u00f6ndringen av jod i urinen<a href=\"#_ftn2\" name=\"_ftnref2\">[2]<\/a>.<\/p>\n<p>Vad kan folk som inte dricker mj\u00f6lk g\u00f6ra f\u00f6r att motverka allt detta? Anv\u00e4nd salt med jod tillsats eller andra jod-f\u00f6rst\u00e4rkta f\u00f6do\u00e4mnen, givetvis. Mat som \u00e4r naturligt rikt p\u00e5 jod innefattar kombualger, \u00e4gg och vissa typer av fisk f\u00e5ngad vilt.<\/p>\n<p>Mj\u00f6lk har blivit ett av de mest kontroversiella f\u00f6do\u00e4mnena, och dess h\u00e4lsosamma egenskaper \u00e4r fortfarande f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r en h\u00e5rd debatt bland n\u00e4ringsexperter. I en av mina senaste publikationer vid universitetet i G\u00f6teborg visade mina f\u00f6re detta medarbetare och jag att mj\u00f6lkkonsumtionen var kopplad till \u00f6kad d\u00f6dsrisk i tv\u00e5 separata studier. Speciellt en av de tv\u00e5 studierna inkluderade ungef\u00e4r 100,000 personer fr\u00e5n norra Sverige.<\/p>\n<p>Att reducera konsumtionen av komj\u00f6lk verkar d\u00e4rf\u00f6r \u00e5tminstone vara delvis motiverat. Men om du beslutar dig f\u00f6r att g\u00f6ra detta s\u00e5 ska du se till s\u00e5 att du inte gl\u00f6mmer din dagliga dos av jod.<\/p>\n<p>&nbsp;<\/p>\n<p><a href=\"#_ftnref1\" name=\"_ftn1\">[1]<\/a> Dessa brittiska forskare analyserade 47 mj\u00f6lkers\u00e4ttningsdrycker, exclusive de som inriktar sig mot barn, s\u00e5som soja, kokosn\u00f6t, hampa, ris, mandel, havre och hasseln\u00f6tsmj\u00f6lk.<\/p>\n<p><a href=\"#_ftnref2\" name=\"_ftn2\">[2]<\/a> American Thyroid Association: <a href=\"https:\/\/www.thyroid.org\/iodine-deficiency\/\" target=\"_blank\" rel=\"noopener\">https:\/\/www.thyroid.org\/iodine-deficiency\/<\/a>.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>Mj\u00f6lkbrist kan ge jodbrist Vissa av er kanske tror att v\u00e4gen till en h\u00e4lsosam diet \u00e4r full av knepiga sidog\u00e5ngar och krystade korridorer. Det \u00e4r inte alltf\u00f6r l\u00e5ngt fr\u00e5n sanningen faktiskt. Om du avst\u00e5r r\u00f6tt k\u00f6tt p\u00e5 grund av alla ot\u00e4cka fakta som du kan l\u00e4sa om i tidningen, b\u00f6r du d\u00e4refter se till att<\/p>\n","protected":false},"author":7,"featured_media":10296,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[140],"tags":[523,521,524,522],"class_list":["post-10738","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-kost-och-halsa","tag-iq","tag-jod","tag-jodbrist","tag-mjolk","prodpage-classic"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.gianlucatognon.com\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10738","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.gianlucatognon.com\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.gianlucatognon.com\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gianlucatognon.com\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/7"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gianlucatognon.com\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=10738"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.gianlucatognon.com\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10738\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gianlucatognon.com\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/10296"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.gianlucatognon.com\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=10738"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gianlucatognon.com\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=10738"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gianlucatognon.com\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=10738"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}